وضعیت بازار‌ مسکن در‌ آستانه‌ فصل‌ اجاره؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید از آنجا که شاخص اصلی تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است و قیمت مسکن طی سال گذشته و یک ماه سپری شده از سال جدید، در وضعیت ثبات به سر می‌برد، بدون تردید بازار اجاره مسکن امسال، بازاری با ثبات و بدون افزایش خواهد بود.

بررسی گزارش جدید مرکز امار نشان می دهد گران‌ترین اجاره‌ بهای ماهانه به ازای هر متر مربع مسکن در تهران ، در نیمه اول سال گذشته معادل، 89 هزار و 987 تومان بود در حالیکه آمارها نشان می‌دهد تهرانی ها نسبت به دوره قبل از این، 24.7 درصد بیشتر، خانه اجاره کرده‌اند. همچنین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیر بنای مسکونی در تهران، در نیمه اول سال گذشته، 16 هزار و 25 تومان بوده‌است.

همچنین آمار نشان می‌دهد که 41.8 درصد از معاملات مربوط به اجاره مسکن، در نیمه اول سال گذشته، در کشور متعلق به استان تهران بوده است و بعد از تهران بیشترین اجاره‌نشینان(22.8 درصد) ساکن استان البرز هستند. طبق گزارش مرکز ملی آمار، اجاره بها در این دوره نسبت به نیمه دوم سال 1392، 9.7 درصد و تعداد اجاره نشینان 24.7 درصد افزایش داشته است. همچنین اجاره بها در نیمه اول سال 1393 نسبت به دوره مشابه در سال 1392، 9.1 درصد افزایش داشته است و بر اساس این مقایسه تعداد اجاره‌نشینان نیز 22.6 درصد بیشتر شده‌اند.

همچنین گزارش ها از تازه‌ترین آمار سامانه رهگیری معاملات املاک که به تایید دفتر اقتصاد مسکن نیز رسیده، حاکی است: متوسط اجاره‌بهای آپارتمان در پایتخت طی سال93 رقمی معادل 12درصد افزایش پیدا کرد در حالی که طی سال‌های ابتدای 84 تا انتهای 92، این شاخص به طور میانگین 24 درصد در سال متورم شده بود و در طول این 9 سال اجاره‌بهای سالانه بین 15 تا 38درصد افزایش یافت. به این ترتیب، شتاب رشد اجاره‌بها در سال گذشته به کمترین سطح در مقایسه با 9 سال قبل از آن رسید.

این آمار در حالی ارائه شده است که علیرغم کاهش قیمت مسکن در 18 ماه گذشته همچنان قدرت خرید مسکن از سوی مردم آنچنان که باید تقویت نشده و تقاضا برای اجاره مسکن در حال افزایش است. در این شرایط تقریبا از یک ماه دیگر فصل نقل و انتقال در بازار اجاره مسکن آغاز می شود و همین موضوع نگرانی درباره افزایش قیمت ها را در میان مردم ایجاد کرده است.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه با تایید سالی آرام برای بازار اجاره مسکن، خطاب به مستاجران، موجران و مشاوران املاک تاکید کرد: از آنجا که شاخص اصلی تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است و قیمت مسکن طی سال گذشته و یک ماه سپری شده از سال جدید، در وضعیت ثبات به سر می‌برد، بدون تردید بازار اجاره مسکن امسال، بازاری با ثبات و بدون افزایش خواهد بود.

به گفته حسام عقبایی، تدارک موجران و دلالان برای افزایش نرخ اجاره‌بها در ماه‌های پیش رو با توجه به عدم هر نوع احتمال برای افزایش قیمت مسکن، حرکتی غیر منطقی است و لازم است مشاوران املاک این موضوع را برای متعاملین به‌خصوص موجران شفاف‌سازی کنند.

آن طور که او می‌گوید: افزایش اجاره‌بها صرفا در زمان افزایش قیمت مسکن توجیه دارد و هیچ موجری نمی‌تواند با ملاک قرار دادن صرفا شاخص تورم یا با هدف ارتقای سطح معیشت خود، نسبت به افزایش اجاره‌بهای مسکن اقدام کند.

عقبایی از سوی دیگر نبود ظرفیت برای افزایش اجاره‌بها را از دیگر علل مهم غیرمنطقی بودن افزایش اجاره مسکن در سال جاری عنوان کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در تشریح وضعیت آتی اجاره مسکن در سال 94، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی ثبات قیمت مسکن در تابستان پیش رو قطعی است و ما هیچ گونه سیر صعودی در این زمینه را شاهد نخواهیم بود، بازار اجاره مسکن هم به تبعیت از این ثبات، بازاری آرام و بدون افزایش در نرخ اجاره‌بها پیش‌بینی می‌شود. حسام عقبایی توضیح داد: وضعیت بازار اجاره نشات گرفته از شرایط موجود در بازار معاملات خرید و فروش مسکن است و از آنجا که پیش‌بینی ثبات قیمت مسکن طی ماه‌های آتی و در ماه‌های جابه‌جایی نیز قطعی است، به طور قطع شاهد افزایش اجاره‌بها نیز نخواهیم بود.

عقبایی نبود ظرفیت برای افزایش اجاره‌بها را یکی دیگر از عوامل مهم ثبات قیمت‌ها در این بازار طی سال 94 عنوان کرد و افزود: به‌رغم اینکه در سال 92 و 93 در چندین مرحله شاهد کاهش قیمت مسکن بودیم اما باز هم دیدیم که عملا نرخ اجاره‌بها درصدی افزایش داشت، در حالی که این افزایش در حالت منطقی نباید اتفاق می‌افتاد.

در جدول زیر لیست اجاره بها مسکن در نقاط مختلف تهران آمده است:

منطقه

متراژ

اجاره بها

تهرانپارس

81

20 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 450 هزار تومان اجاره

بلوار فردوس

84

72 میلیون تومان رهن کامل

مجیدیه جنوبی

76

60 میلیون تومان رهن کامل

جنت آباد

78

60 میلیون تومان رهن+ 500 هزار تومان اجاره

عباس آباد

82

55 میلیون تومان رهن + 800 هزار تومان اجاره

آیت الله کاشانی

98

80 میلیون تومان رهن کامل

دولت

90

30 میلیون تومان رهن + 5 میلیون تومان اجاره

نارمک

90

30 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 450 هزار تومان اجاره

ظفر

80

80 میلیون تومان رهن + 600 هزار تومان اجاره

مشاور املاک ارس ::

سرمایه گذاری ,

خرید ,

فروش ,

اجاره ,

رهن

مشارکت

قیمت زمین

قیمت ملک

مشاور املاک ارس وند ,

زمین ,

باغ ,

مغازه ,

ویلا ,

مجتمع تجاری ,

سوئیت ,

هتل آپارتمان ,

ملک ,

منطقه آزاد ارس ,

قیمت باغ

قیمت مغازه

قیمت ویلا

قیمت مجتمع تجاری

قیمت سوئیت

قیمت هتل آپارتما

قیمت زمین جلفا

قیمت مغازه جلفا

قیمت باغ جلفا

قیمت ویلا جلفا

قیمت هتل آپارتمان جلفا

قیمت ملک جلفا

قیمت مجتمع تجاری جلفا

قیمت زمین ارس

قیمت مغازه ارس

قیمت باغ ارس

قیمت ویلا ارس

قیمت هتل آپارتمان ارس

قیمت ملک ارس

قیمت مجتمع تجاری ارس

خرید و فروش زمین جلفا

خرید و فرش باغ جلفا

خرید و فروش مغازه جلفا

خرید و فروش ویلا جلفا

خرید و فروش ملک جلفا

خرید و فروش سوئیت جلفا

خرید و فروش زمین ارس

خرید و فرش باغ ارس

خرید و فروش مغازه ارس

خرید و فروش ویلا ارس

خرید و فروش ملک ارس

خرید و فروش سوئیت ارس

در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام املاک ارسوند