مسکن از رکود خارج می شود؟

بررسی ها نشان می دهد میزان رشد قیمت مسکن به 10 برابر درآمدهای سرانه خانوار رسیده است.

درحالی که بازار مسکن همچنان در رکود قرار دارد، دوره تازه ای از نگرانی ها در مورد کاهش ساخت و سازها نیز ایجاد شده است. آمارها نشان می دهد 40 درصد تولید مسکن در تهران رخ می دهد درحالی که تنها 17 درصد تقاضای بازار مسکن در این کلان شهر خلاصه شده است.

گزارش های مرکز آمار ایران تایید می کند که میزان صدور پروانه های ساختمانی با کاهش 40 درصدی طی فصل گذشته همراه بوده است. برهمین اساس طی بهار و تابستان امسال میزان عرضه مسکن نیز روند نزولی خواهد داشت. پیش بینی های وزیر راه و شهرسازی نشان می دهد بهای مسکن طی سال 94 کمتر از میزان تورم رسمی کشور رشد پیدا می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، سال گذشته نیز قیمت مسکن تنها 8.5 درصد رشد را در پرونده ثبت کرده بود. تحلیلگران بازار براین باورند که با توجه به رکود فراگیر بازار، امکان رشد قیمت مسکن حتی با وجود کاهش میزان عرضه وجود ندارد.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار مانند بیت الله ستاریان نیز روایت می کنند که به موازات کاهش میزان عرضه، قدرت خرید خانوارها نیز کاهش یافته است. اثر وام های 50 میلیونی مسکن نیز در بازار چندان قابل توجه نبوده است.

برهمین اساس حتی رشد قیمت 6.9 درصدی زمین طی نیمه نخست سال گذشته نیز بازار را به سمتی هدایت کرده که میزان معاملات به شدت کاهش یابد.

در میان استانهای کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمانهای مسکونی کلنگی معامله شده 38771 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 582 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در سطح کل کشور 14330 هزار ریال بوده که نسبت به دوره قبل 0.9 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.3درصد کاهش داشته است.


مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استانهای کشور نشان می دهد که بیشترین آن 33690 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1791 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان خوزستان با 63 هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با 223017 هزار ریال بوده است.

 

پیش از این برخی گمانه زنی ها نشان می داد که پس از توافق لوزان فضای حاکم بربازار مسکن با تحولاتی مواجه شود ولی به گفته اقتصاددانانی مانند سعید لیلاز بازار مسکن تنها به میزان 5 درصد به آنسوی مرزها وابسته است. به همین جهت تحولات سیاسی اثر قابل توجهی در روند معاملات مسکن نخواهد داشت. با این وجود دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی حساب ویژه ای برروی تحولات مثبت بازار مسکن باز کرده است.

 

مشاور املاک ارس ::

سرمایه گذاری ,

خرید ,

فروش ,

اجاره ,

رهن

مشارکت

قیمت زمین

قیمت ملک

مشاور املاک ارس وند ,

زمین ,

باغ ,

مغازه ,

ویلا ,

مجتمع تجاری ,

سوئیت ,

هتل آپارتمان ,

ملک ,

منطقه آزاد ارس ,

قیمت باغ

قیمت مغازه

قیمت ویلا

قیمت مجتمع تجاری

قیمت سوئیت

قیمت هتل آپارتما

قیمت زمین جلفا

قیمت مغازه جلفا

قیمت باغ جلفا

قیمت ویلا جلفا

قیمت هتل آپارتمان جلفا

قیمت ملک جلفا

قیمت مجتمع تجاری جلفا

قیمت زمین ارس

قیمت مغازه ارس

قیمت باغ ارس

قیمت ویلا ارس

قیمت هتل آپارتمان ارس

قیمت ملک ارس

قیمت مجتمع تجاری ارس

خرید و فروش زمین جلفا

خرید و فرش باغ جلفا

خرید و فروش مغازه جلفا

خرید و فروش ویلا جلفا

خرید و فروش ملک جلفا

خرید و فروش سوئیت جلفا

خرید و فروش زمین ارس

خرید و فرش باغ ارس

خرید و فروش مغازه ارس

خرید و فروش ویلا ارس

خرید و فروش ملک ارس

خرید و فروش سوئیت ارس

در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام املاک ارسوند