آینده بازار مسکن،‌ پس از تغییر نرخ سود؟

در سال ۹۰ که زمزمه‌های کاهش نرخ سود مطرح شد، برخی کار‌شناسان، اجاره نشینان را بازنده این طرح عنوان کردند. اکنون هم با مطرح شدن مجدد آن برخی نگران بازار مسکن به ویژه مستاجران هستند اما باید دید در مجموع این سیاست چه تاثیری بر کل بازار مسکن می‌گذارد.

اوایل هفته جاری مواضع بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود بانکی شدت گرفت که بر اساس آخرین مباحث مطرح شده پیرامون کاهش نرخ سود سپرده احتمال تعیین نرخ  تا 20 درصد مطرح شده است.بسیاری بر این باورند که بازار مسکن از  اولین بازارهایی است که پس از اعمال کاهش نرخ‌ها می‌تواند واکنش نشان دهد. 

به عقیده برخی صاحب نظران، بازار مسکن از تاثیرپذیرترین بازارهایی است که می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

به گفته یک کارشناس اقتصاد مسکن ، هرجا که پول و سرمایه حضور داشته باشد، قطعا سود و رونق بازار به همان سمت می‎رود و اگر قرار باشد سود کمتری نصیب بازار شود، سرمایه از آن خارج و به سمت بازار دیگری آن هم با سوداگری می‌رود.
در  این مورد احمدرضا سرحدی گفت: در صورت کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرپذیری مسکن از آن و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها ، بازار سوداگری رونق می‌گیرد و به همان نسبت عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به گزارش اقتصادی نیوز، وی افزود: همان‌گونه که وام‌های تکلیفی نتوانستند چه خریدار و چه فروشنده را وادار به خرید و فروش کنند ، کاهش نرخ سودها هم نمی‌توانند بازار را با افزایش یا کاهش سرمایه‎گذاری همراه کنند. 
به گفته این کارشناس، البته در شرایطی بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری می‌توانند برخی قوانین را دور بزنند و با سودهای تشویقی کار را برای خود تسهیل دهند که البته باید بانک‌ها به فکر تامین درآمدهای خود باشد، اما باید بیش از همه به فکر رفع موانع تولید بود نه کاهش و افزایش نرخ سودهای بانکی. 
وی گفت: باید به دنبال رفع موانع تولید بود تا نقدینگی مدیریت بیشتری شود. 
سرحدی با اشاره به اینکه برخی بر این باورند که کاهش نرخ سود بانکی باعث خروج سرمایه از بازار مسکن می‎شود، افزود:این امر نمی‌تواند منجر به خروج سرمایه از مسکن شود، چرا که مسکن حداقل دوسالی است که در رکود سپری می‌کند و آنچه از آن به یادگار مانده تورم است.
به گفته وی، باید بازار در ابتدا در مسیر تعادل قرار گیرد تا خریدار واقعی سرمایه خود را به بازار آورد و سوداگری کاهش یابد.

او تصریح کرد: در حال حاضر نه برنامه و نه چشم‌اندازی برای بازار مسکن وجود ندارد که بتوان گفت نرخ سودها باعث رونق یا رکود بازار مسکن می‎شود یا اینکه تا چه اندازه این بازار را تحت تاثیر خود قرار می‎دهد.
 
کاهش نرخ سود در حالی مطرح می‌شود که در اردیبهشت ماه سال 1393 بعد از نرخ‌های تعیین شده برای سود از سوی بانک‌ها که گاها از 30 درصد هم عبور می‌کرد بانک مرکزی نرخ سود روزشمار را به 10 و سالانه 20 درصد کاهش داد.
بر این اساس معاون وزیر راه و شهر سازی گفته است : در شرایط کنونی (تا سه ماه آینده) که توافق های اولیه در مساله هسته‌ای صورت پذیرفته، ولی هنوز منابع ارزی به کشور وارد نشده و درآمدهای نفتی به واسطه کاهش قیمت نفت کاهش یافته است، چشم اندازی برای نوسانات شدید نرخ ارز وجود ندارد و بازار ارز نمی تواند مأمن مناسبی برای جذب این منابع مالی باشد.

حامد مظاهریان در مورد نرخ سود بانکی و اثر آن بر مسکن این گونه عنوان کرده است: با توجه به کاهش نرخ تورم در سال 1393 و انتظار تداوم این حرکت در سال جاری، اکنون مقام پولی با هدف بهبود رشد اقتصادی و استمرار کاهش تورم، سیاست کاهش نرخ سود بانکی را مورد توجه قرار داده است.

مشاور املاک ارس ::

سرمایه گذاری ,

خرید ,

فروش ,

اجاره ,

رهن

مشارکت

قیمت زمین

قیمت ملک

مشاور املاک ارس وند ,

زمین ,

باغ ,

مغازه ,

ویلا ,

مجتمع تجاری ,

سوئیت ,

هتل آپارتمان ,

ملک ,

منطقه آزاد ارس ,

قیمت باغ

قیمت مغازه

قیمت ویلا

قیمت مجتمع تجاری

قیمت سوئیت

قیمت هتل آپارتما

قیمت زمین جلفا

قیمت مغازه جلفا

قیمت باغ جلفا

قیمت ویلا جلفا

قیمت هتل آپارتمان جلفا

قیمت ملک جلفا

قیمت مجتمع تجاری جلفا

قیمت زمین ارس

قیمت مغازه ارس

قیمت باغ ارس

قیمت ویلا ارس

قیمت هتل آپارتمان ارس

قیمت ملک ارس

قیمت مجتمع تجاری ارس

خرید و فروش زمین جلفا

خرید و فرش باغ جلفا

خرید و فروش مغازه جلفا

خرید و فروش ویلا جلفا

خرید و فروش ملک جلفا

خرید و فروش سوئیت جلفا

خرید و فروش زمین ارس

خرید و فرش باغ ارس

خرید و فروش مغازه ارس

خرید و فروش ویلا ارس

خرید و فروش ملک ارس

خرید و فروش سوئیت ارس

در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام املاک ارسوند