وام 80 میلیونی خرید‌مسکن همچنان‌بلاتکلیف

علی‌رغم گذشت ۸ ماه از نامه مشترک آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سیف رئیس کل بانک مرکزی برای شکل دادن وسیع به «صندوق‌های پس‌انداز مسکن» و پرداخت ۵۰ درصد ارزش ملک به خانوارهای هدف خبرها حاکی از مخالفت‌ها با تصویب این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار است.

 هشت ماه پیش یعنی 26 مرداد ماه سال گذشته بود که آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سیف رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با عنوان «خروج مسکن از رکود» اعلام کردند برای بخش مسکن باید حداقل حدود 50 درصد ارزش واحد مسکونی به خانوارهای هدف تسهیلات اعطا شود و اقساط در استطاعت باشد.

در این نامه که با امضای مشترک به روحانی ارائه شد، آمده بود طی ماه‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال روش‌های گسترش بازار رهن بوده‌اند و هر دو نهاد البته می‌خواهند این مهم بدون استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی انجام شود.

*تاسیس و راه اندازی صندوق پس انداز مسکن از بانک مسکن آغاز شود

در این نامه تصریح شد: تشخیص وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی آن است که چاره کار در شکل دادن وسیع به «صندوق‌های پس‌انداز مسکن» در بانک‌های کشور و تأسیس گستردة «موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» است و این امر به تدریج می‌تواند از بانک مسکن که بانک توسعه‌ای بخش است شروع و سپس در بانک‌های مختلف به مرحله اجرا درآید.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند: خانوارها با پس‌انداز کردن، فرایند خرید مسکن را آغاز می‌کنند و «صندوق‌ها» و «مؤسسات» چند برابر پس‌انداز آن‌ها به «خانه اولی‌ها» و گروه‌های هدف متقاضی مسکن تسهیلات می‌دهند.

این نامه همچنین عنوان می‌کرد با تشکیل جلسات هماهنگی بسیار وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با معاون اول رئیس جمهور، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مشاوران اقتصادی دولت، بانک مسکن و کارشناسان مختلف اقتصاد، اکنون به نوعی اجماع رسیده‌اند که برای راه‌اندازی بخش مسکن باید حداقل حدود 50 درصد ارزش «واحد مسکونی » به خانوارهای هدف تسهیلات اعطا شود تا اقساط «در استطاعت» باشد؛ بدین‌منظور همگان توافق کرده‌اند که تشکیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن و مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن قدمی موثر در این مسیر است.

آخوندی و سیف بر این اساس اضافه کردند: نرخ سود تسهیلات نباید در شرایط امروز کشور برای خانوارهای متقاضی مسکن بیش از رقم 14 درصد باشد، در حالی که نرخ سود بانکی جاری بالاتر از این رقم است.

*آخوندی: پیگیر وام 80 میلیونی هستم/این وام تاثیری بر گران شدن مسکن ندارد

پس از این نامه‌نگاری، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین موضعگیری خود در خصوص وام 80 میلیونی خرید مسکن گفت:بنده همچنان پیگیر سیاست‌های خود هستم.

آخوندی پیشتر در پاسخ به این سئوال که آیا وام 80 میلیونی خرید خانه باعث تورم در جامعه خواهد شد، گفت: در صورت افزایش عرضه این اتفاق نمی‌افتد، چرا که تورم دلایل اقتصادی دیگری نیز دارد و تنها وام نمی‌تواند باعث تورم شود.

وی تاکید کرد: باید به مردم برای خرید خانه کمک شود و اینگونه نیست که فقط بخواهیم به یک طرف توجه کنیم، چرا که باید به عرضه و تقاضا به صورت همزمان توجه شود.

*مظاهریان:وام مسکن تعیین‌کننده قیمت مسکن در بازار است 

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان آخوندی نیز گفته که اگر پاسخ قطعی و نهایی بانک مرکزی، مخالفت با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش وام فعلی مسکن به 80 میلیون تومان باشد ما به بانک مرکزی می‌گوییم پیشنهاد شما برای رفع این مشکل مردم چیست؟

وی افزود: وام مسکن سطح تقاضای خریدار را افزایش می‌دهد و این سطح تقاضای بالا، تعیین‌کننده قیمت مسکن در بازار است، پس در همین زمینه و برای افزایش تقاضا افزایش سقف وام مسکن را تقاضا داده بودیم که یک فرد بتواند حداقل 50 درصد قیمت مسکن را وام بگیرد.
یک منبع آگاه در خصوص تصویب طرح وام 80 میلیون تومانی مسکن که از دی ماه سال گذشته به شورای پول واعتبار رفته نیز گفت: این طرح که توسط وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده و در دستور کار این شورا قرار گرفته است همچنان دست به دست شده و تصویب نمی شود. 
یک منبع آگاه در سیستم بانکی که نخواست نامش فاش شود گفت: گروه کارشناسی در حال بررسی شرایط و مفروضات صندوق پس انداز مسکن هستند، چرا که اول باید مشخص شود برای پرداخت 50 درصد متوسط هزینه های مسکن میزان تعیین شده برای وام اعطایی چقدر باشد؟ همچنین مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی چه مدت زمانی باشد؟

البته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص تاکید کرده است که از مسائل مهم مورد بررسی در صندوق پس انداز مسکن سود بازپرداخت تسهیلات است که در آخرین پیشنهادات 14 درصد مطرح شده بود.

قدرت پرداخت قسط در پایان هرماه؛ پیش شرط راه اندازی صندوق پس انداز مسکن

سیف قدرت پرداخت قسط در پایان هرماه توسط متقاضی را نیز از جمله پیش شرط های راه اندازی صندوق پس انداز مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بتوان مبلغ قسط را با مدت زمان استهلاک بدهی و مبلغ یک واحد مسکونی به تعادل رسانده تا جامعه بیشتری را پوشش دهد، مناسبت تر خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که صندوق های ایجاد شده باید خودکفا باشند، تاکید کرد: اگر این صندوق ها بتواند تعهدات ایجاد شده در جامعه را به طور متعادل حرکت داده و به نظم بخشی نظام بانکی لطمه نزنند از آن استقبال می کنیم ضمن این که پیش بینی می شود بخشی از منابع آن نیز از طریق منابع بودجه ای تامین شود.

البته سال گذشته میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نگرانی خود را از بابت تصویب این پیشنهاد اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی با افزایش سقف وام مخالف است هر چند او در مطالب عنوان شده خود گفته بود که نظر رئیس بانک مرکزی می‌تواند متفاوت باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، به هر حال نگرانی‌هایی که از سوی برخی نمایندگان مجلس،میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی و کارشناسان عنوان شد در نهایت سبب شد وام 80 میلیون تومانی مسکن با مانعی به نام محدودیت منابع و احتمال ایجاد شوک به بازار مسکن روبرو شده و تا کنون تصویب نشود.

مشاور املاک ارس ::

سرمایه گذاری ,

خرید ,

فروش ,

اجاره ,

رهن

مشارکت

قیمت زمین

قیمت ملک

مشاور املاک ارس وند ,

زمین ,

باغ ,

مغازه ,

ویلا ,

مجتمع تجاری ,

سوئیت ,

هتل آپارتمان ,

ملک ,

منطقه آزاد ارس ,

قیمت باغ

قیمت مغازه

قیمت ویلا

قیمت مجتمع تجاری

قیمت سوئیت

قیمت هتل آپارتما

قیمت زمین جلفا

قیمت مغازه جلفا

قیمت باغ جلفا

قیمت ویلا جلفا

قیمت هتل آپارتمان جلفا

قیمت ملک جلفا

قیمت مجتمع تجاری جلفا

قیمت زمین ارس

قیمت مغازه ارس

قیمت باغ ارس

قیمت ویلا ارس

قیمت هتل آپارتمان ارس

قیمت ملک ارس

قیمت مجتمع تجاری ارس

خرید و فروش زمین جلفا

خرید و فرش باغ جلفا

خرید و فروش مغازه جلفا

خرید و فروش ویلا جلفا

خرید و فروش ملک جلفا

خرید و فروش سوئیت جلفا

خرید و فروش زمین ارس

خرید و فرش باغ ارس

خرید و فروش مغازه ارس

خرید و فروش ویلا ارس

خرید و فروش ملک ارس

خرید و فروش سوئیت ارس

در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام املاک ارسوند